”Suomen markkinoilla heinäkuussa aloittaneen kullanvaihtoyrityksen toiminta on lähtenyt rivakasti käyntiin. Postitse toimivan KultaRahaksi Oy:n toimitusjohtaja sanoo, että palvelu on kerännyt reilun kahden kuukauden aikana useita tuhansia asiakkaita. ’Palvelulle on selvästi kysyntää. Ihmisten laatikoihin on kerääntynyt ylimääräistä kultatavaraa ja tämä on helppo ja huomaamaton tapa päästä siitä eroon.’”
”Palvelu toimii niin, että asiakas postittaa tarpeettomat kultaesineensä arvioitavaksi KultaRahaksi Oy:lle. Se lupaa toimittaa maksun kullasta vuorokauden sisällä paketin vastaanottamisesta. KultaRahaksi Oy:n toimitusjohtaja uskoo, että myös talouden taantuma on tuonut tarvetta kultaesineiden realisoinnille. Kullan hintakin on nyt korkealla.
’Olen varma, että yrityksemme suosio johtuu myös siitä, että ihmiset miettivät normaalia enemmän mistä saisi ylimääräistä rahaa. Osa tarvitsee sitä elämiseen, osa haluaa sitä turvallisuutta tuomaan.’”
”Vastaavanlaista kultaesineitä rahaksi vaihtavaa yritystä ei Suomessa ole toista. Monet kultasepänliikkeet ostavat tarpeettomia kultaesineitä ostavia yrityksiä ei ole. Idean KultaRahaksi-yhtiöön saatiin Yhdysvalloista. ’Tavoitteena on nousta yhdeksi Suomen suurimmista kullan vähittäisostajista. Amerikassa bisnes on isoa ja alalla on satoja toimijoita, tosin korukulttuurikin on ylenpalttisempaa.’”
”Käytännössä homma toimii niin, että asiakas tilaa KultaRahaksi-yhtiöstä vakuutetun postipaketin kultaesineiden lähettämistä varten yrityksen nettisivujen kautta. Samalla hän saa käyttäjätunnuksen nettisivulle, jolle kirjautumalla hän voi seurata esineidensä arviointi- ja myyntiprosessia reaaliajassa. Rahat tulevat suoraan asiakkaan tilille, mikäli esineet todellakin ovat kultaa.”
”Maksamme jopa tuplasti mitä huonoiten maksavat kultasepänliikkeet. Hintamme perustuu suurien määrien ostamiseen.”
”Tähän mennessä suurin asiakkaalle tilitetty summa on ollut noin 8 000 euroa, pienin summa joitain euroja. ’Kultakorujen kirjo on ollut laaja. On ollut koruja – ehjiä ja rikkinäisiä – sekä esimerkiksi hammaskultaa.’”
”Yhtiö kuvaa kaikki sille lähetetyt kultaesineet. Se on yksi tapa seuloa mahdolliset varastetun tavaran kauppiaat. ’Vaadimme jokaiselta asiakkaaltamme henkilötunnuksen, virallisen kotiosoitteen ja pankkitilin numeron. Niillä varmistamme asiakkaan aitouden. Tämä on varmasti kenelle tahansa rikolliselle se huonoin tapa realisoida ryöstösaalista.’”